Lecţia de istorie prin metode non-formale. Un proiect de succes!



În cadrul parteneriatului Muzeului Naţional al Carpaţilor Răsăriteni cu Şcoala Gimnazială Ghimbav (jud. Brașov), directorul de proiect, Alexandru Popa împreună cu colegii Andrea Chiricescu și Dan Buzea au vizitat această instituţie de învăţământ pentru o lecție de istorie netradițională pentru elevii claselor a V-a.
Activitatea a avut loc în data de 11 noiembrie 2015 la centrul de documentare și informare al școlii. Prezentarea a fost întitulată „Graniţa de Est a Daciei romane” şi a oferit şcolarilor atât informaţii despre istoria provinciei romane Dacia, cât şi despre principalele aspecte ale proiectului de cercetare în desfăşurare, a metodelor aplicate şi a rezultatelor aşteptate. Accentul a fost pus pe descrierea tehnologiilor moderne ale arheologiei aplicate în documentarea de teren a Limesului roman din zona de sud-est a Transilvaniei. Marea provocare pentru Alexandru Popa a fost găsirea acelui limbaj adecvat elevilor clasei a V-a.

Alături de prezentarea multimedia a lui Alexandru Popa, Andrea Chiricescu și Dan Buzea au propus atenţiei elevilor şi pedagogilor un set de 13 placate de dimensiuni 80x120 cm, care vor fi expuse în şcoală încă câteva zile. La sfârşitul prelegerii, elevii au primit câte un joc creativ legat de portul soldatului roman și un chestionar, rezolvarea căruia are menirea să faciliteze fixarea informaţiei însușite în urma prezentării multimedia. Răspunsurile la întrebările din chestionar se regăsesc în conținutul placatelor.
Elevii au primit cu bucurie acest demers non-formal de abordare a unei lecții de istorie, fiind implicați imediat în găsirea răspunsurilor corecte. Deoarece timpul nu a permis finalizarea chestionarului, elevii urmează să facă acest lucru în ora următoare, sub îndrumarea profesoarei lor de istorie, Ramona Popovici, în colaborare cu care s-a desfăşurat activitatea. Ea va fi cea care va verifica chestionarul și va nota rezultatele elevilor.